HomeAnmeldelserMobiltelefonerDJI Osmo OM5 Gimbal anmeldelse: smartere selfies

DJI Osmo OM5 Gimbal anmeldelse: smartere selfies

DJI Osmo OM5 er den siste versjonen av DJIs gimbalsystem for telefoner. Hvis du vil skyte video på telefonen, trenger du en gimbal. Denne motorstyrte holderen holder telefonen stødig mens du spretter rundt. OM5 lager en jevn, forsiktig panorering av video som ser mye, mye bedre ut enn håndholdt. Det er imidlertid ikke mye her for å overtale eiere av tidligere DJI OM-modeller til å oppgradere, med mindre de har et presserende behov for selfie-stick-stilforlengelsen som setter telefonen på en lengre avstand fra deg. Men for de som ikke har brukt en gimbal før, er det en øyeåpnende opplevelse, som gjør videoene dine mye jevnere, lettere å se og bare hyggeligere, samtidig som de legger til en rekke nye funksjoner og opptaksmoduser.

(Bilde kreditt: DJI)

DJI Osmo OM5 Gimbal Review: design og håndtering

OM5 ser ut som en propellpistol fra en Sci-Fi-film fra 1970-tallet, med et avrundet plasthåndtak med flere tommelkontroller og en utfellbar telefonholder. I enden av telefonholderen er det en magnetisk plate som telefonen festes til. For å bruke dette, fester du en fjærbelastet klemme til telefonen som har en matchende magnetisk plate festet. Ta denne nær den på enden av OM5 -gimbalarmen, og de to klikker sammen og holder telefonen på plass.

Det høres litt ut som en gal forskerskaping, men det fungerer, og det er sterkt nok til å holde tunge telefoner. Jeg testet den med en Samsung Note 20 og en Samsung Fold 3, og begge ble holdt godt og godt på plass under testene våre (selv om DJI, for å være rettferdig, produserer en liste over godkjente enheter for OM5, som ikke inkluderer Brett 3). Det er bra, men personlig vil jeg gjerne ha en sikkerhetsstropp eller kabel på plass i tilfelle magnetene ikke er sterke nok til å forhindre at telefonen min på 1800 dollar faller av når jeg vinker den rundt, spesielt når jeg bruker forlengelsesstangen.

Tidligere versjoner av Osmo gimbal inkluderte også en magnetisk plate som ville feste seg til telefonen eller et telefonveske, men dette er nå bare tilgjengelig som et tilleggs-tillegg. DJI fortalte meg at dette var fordi de fant ut at folk foretrakk den fjærbelastede klemmen, da den ikke trenger å være permanent festet til telefonen.

Jeg fant imidlertid ut at disse tunge telefonene anstrengte gimbalen. Noen ganger ville motorene produsere en illevarslende summelyd mens du beveget deg, og jeg hadde sporadiske feil der motorene ble overopphetet og sluttet å fungere en stund.

Det viktigste tilskuddet til denne nye versjonen er den nevnte forlengelsesstangen; en teleskopstang i selfiestil mellom håndtaket og mobiltelefonholderen. Dette kan strekke seg opp til omtrent 8,4 tommer i seks seksjoner. Den kan brukes som en selfie-pinne ved å forlenge stangen, og deretter bytte til kameraet foran. Fordi forlengelsesstangen har hele gimbal -enheten på slutten, fungerer stabiliseringen fortsatt, selv om den ikke er så effektiv som håndbevegelser har en tendens til å bli forsterket av lengden på stangen, og det er bare så mye som gimbalen kan gjøre for å riktig for dem.

Det har andre bruksområder enn å ta selfies. Med kontroll over pannen og vippen på telefonen selv når den er forlenget, kan du skyte høye skudd uten å måtte stå på en stige. Det gjør absolutt telefonen til et mer nyttig kamera.

Du kan egentlig ikke bruke forlengelsesstangen til lave skudd. Da jeg prøvde, klarte ikke gimbalen å flytte telefonen for å orientere den riktig for å skyte lavvinklet video på grunn av begrensningene i hvor langt gimbalen kan flytte telefonen.

Gimbalen styres gjennom en kombinasjon av de fysiske kontrollene på håndtaket og DJI Mimo -appen.

DJI Osmo OM5 telefonfeste

(Bilde kreditt: DJI)

DJI Osmo OM5 Gimbal Review: funksjoner

OM5 krever litt øvelse for å bruke effektivt. Å få telefonen montert på gimbalen med klemmen er ganske enkel, men fungerer best uten et telefonveske. Når telefonen er på plass, slår du på gimbalen ved å trykke på og holde inne modusknappen. Gimbalen går deretter gjennom en kort kalibreringsrutine, der den beveger telefonen for å finne ut hvor den er. Joystick -kontrollen brukes til å panorere og vippe telefonen mens gimbalen korrigerer for håndtrykk og små bevegelser.

Ved siden av joysticken er to mindre knapper: bryteren og opptaksknappene. Opptaksknappens funksjon er ganske åpenbar, å starte en video eller ta et bilde avhengig av opptaksmodus. Bryterknappen har et par funksjoner: Trykk på den én gang, og den bytter mellom kameraene foran og bak. Trykk på den to ganger, og den roterer telefonen fra stående til liggende modus. I tillegg styrer en skyvekontroll på siden av håndtaket zoom på kameraet.

Over zoom -glidebryteren er Mode -knappen. trykk én gang for å kontrollere batteriet, to ganger for å sette enheten i standby -modus og fire ganger for å bytte modus. Hvis du trykker og holder mens gimbalen er slått på, slås den av.

Det er også en triggerkontroll foran på håndtaket som aktiverer ActionTrack -funksjonen. Dette vil oppdage et objekt i bevegelse i rammen (et ansikt eller et dyr) og spore det, panorere og vippe kameraet for å beholde det i rammen. Trykk på utløseren to ganger, og du aktiverer gimbal -låsen, som holder kameraet vendt i samme retning uansett når du beveger deg.

Andre funksjoner styres via DJI Mimo -appen. Du kan stille inn gimbalen for å spore og følge et objekt på skjermen, låse vippen slik at kameraet bare kan panorere og ikke vippe opp og ned eller FPV -modus, der det vil holde det stabilt og peke fremover mens du går. Du kan også kontrollere hastigheten på reaksjonene på gimbalen og aktivere spesielle opptaksmoduser.

Disse spesielle modusene inkluderer Hyperlapse, hvor kameraet tar et bilde med noen sekunders mellomrom og kombinerer dem til en video, noe som gir en følelse av å øke hastigheten langs en bane. Dynamisk zoom skaper den filmen folk kaller en dolly zoom, hvor du kombinerer zooming med å flytte kameraet bort for å skape et dramatisk utseende Det er også en nyttig panoramamodus, som automatisk roterer kameraet, tar tre bilder og kombinerer dem til et enkelt skudd.

I tillegg veileder Story -modus deg gjennom å ta en serie med korte videoer, og redigerer dem deretter sammen rundt et bestemt tema, komplett med musikk og bevegelsesgrafikk. Disse faller imidlertid i den søte i stedet for den nyttige kategorien.

DJI Osmo OM5 brettet

(Bilde kreditt: DJI)

DJI Osmo OM5 Gimbal Review: ytelse

Jeg var generelt imponert over ytelsen til OSMO OM5, som gjorde en utmerket jobb med å få videoen til å se jevnere og mer attraktiv ut. Active Track -funksjonen fungerte også bra: Trykk en gang på utløseren, og appen identifiserer et objekt i bevegelse i rammen (for eksempel et ansikt eller en hund) og panorer telefonen rundt for å beholde objektet i rammen. Det er imidlertid ikke perfekt, og hvis personen (eller hunden) beveger seg for fort, kan det miste oversikten, og du må finne det igjen ved å panorere kameraet og trykke på avtrekkeren en gang til.

Fotofunksjonene er også nyttige og tidvis morsomme alternativer. Panoramafotomodus tar en serie bilder (enten tre horisontalt på rad eller et rutenett på ni) og sy dem deretter sammen. Clone Me -modusen er også morsom: den tar tre skudd med et tidsrom mellom, slik at du kan flytte fra sted til sted og deretter sy dem sammen til et bredt skudd. Så du kan være på samme bilde tre ganger. Begge disse ga imponerende og morsomme resultater.

Forlengelsesstangen er definitivt en kul funksjon. Det lar deg sette kameraet høyere og lavere enn før, i tillegg til standard selfie -bildet. Imidlertid sliter det, spesielt med større telefoner som Note 20 Ultra jeg brukte i testing. Det er mye masse å bevege seg rundt når man kompenserer for bevegelser, og motorene produserte av og til en be-lignende summelyd som ble spilt inn av telefonen. Motorene overopphetet også et par ganger, produserte en feilmelding og stoppet gimbalen til de var avkjølt.

DJI Mimo -appen er også litt grov rundt kantene. Jeg lastet ned den nyeste versjonen fra DJI -siden (versjon 1.6.4) som fungerte ganske bra, men jeg fikk den merkelige feilmeldingen eller varselet på kinesisk, spesielt når jeg brukte de spesielle opptaksmodusene.

Noen av disse spesielle modusene blir også kompromittert av noen rare valg. Den dynamiske zoomen bruker for eksempel en digital zoom, der programmet zoomer inn på videoen ved å beskjære den ned i stedet for å bruke zoomobjektivet på telefonen. Dette reduserer kvaliteten på videoen betydelig, og til slutt, når den har zoomet inn på en rettferdig måte, ser det ut som om den ble skutt med et billig gammelt videokamera. Det er frustrerende når telefonen vi testet med har et veldig greit zoomobjektiv som ikke brukes.

Det mangler også noen pro -funksjoner som jeg gjerne vil se. Du kan for eksempel ikke programmere en flytting til enheten som den kan gjenta på forespørsel, noe som vil gjøre det flott for spesialeffekter. Du kan imidlertid programmere en time-lapse som panorerer eller vipper, og beveger seg over en periode på mellom noen få sekunder og 24 timer.

(Bildekreditt: Richard Baguley)

DJI Osmo OM5 Gimbal Review: dom

Men det er ikke perfekt. Det tar litt tid å lære å bruke, og mens forlengelsesstangen er kul, overdriver den noen bevegelser, noe som får videoen til å se verre ut. Hvis du er en OM4 -bruker, er det virkelig ikke nok her for å rettferdiggjøre en oppgradering, men hvis du er lei av urolige mobiltelefonvideoer og ønsker å få reisefilmene til å se bedre ut, er det et godt valg som ikke vil veie deg ned.

DJI Osmo OM5 er en utmerket gimbal og forbedrer kvaliteten på videoene du tar med telefonen. Det er også ganske billig. For $ 159/£ 139 får du gimbal, bæreveske, ministativ og klemme for å feste den til de fleste telefoner. Den brettes ned til en kompakt pakke som får plass i en liten veske eller kamerahus.