Samsung Galaxy Z Fold 2 anmeldelse: gimmick eller game-changer?

Lagring: 256 GB
Bakre kameraer: 12MP, 12MP, 12MP
Frontkameraer: 10MP, 10MP
Batteri: 4500 mAh
OS: Android 11, One UI 3.1
5G: Ja

For denne Samsung Galaxy Z Fold 2-gjennomgangen er det først verdt å påpeke at sammenleggbare telefoner til nå har vært mer en gimmick enn noe som virkelig er verdt å vurdere, den andre iterasjonen av Samsungs Z Fold endrer uten tvil det. Er dette håndsettet den spillendrende telefonen vi har ventet på?

Mens andre smarttelefonprodusenter ennå ikke lanserer sine egne sammenleggbare telefoner, ligger Samsung foran spillet med Samsung Galaxy Z Fold 2 som deres andre forsøk på en telefon som forvandler seg til en nettbrett. Så hvordan ser konkurransen ut? Så langt er det ikke mange andre alternativer der ute, Huawei Mate Xs eller Xiaomi Mi Mix Fold er to rivaler som inneholder i AndroidHow-guiden til de beste foldetelefonene, sammen med andre håndsett i clamshell-stil som brettes ut i vanlig størrelse smarttelefoner.

Samsung Galaxy Z Fold 2 er veldig kostbar for sin nylige flaggskip-smarttelefon, Galaxy S21, og er veldig kostbar, det er fortsatt en lang vei å gå når det gjelder å gjøre sammenleggbare telefoner tilgjengelige. For de som vil få mest mulig ut av det, er Samsung Galaxy Z Fold 2 THE sammenleggbar telefon, men er det virkelig verdt å bruke så mye penger på? Les videre for å finne ut.

Samsung Galaxy Z Fold 2 anmeldelse: pris og tilgjengelighet

Samsung Galaxy Z Fold 2 er tilgjengelig nå, direkte fra Samsung vil det gi deg $ 1,599.99 i USA, £ 1,599 i Storbritannia og AU $ 2114 i Australia. Ta en titt på widgetene til andre forhandlere og oppdatert pris.

Samsung Galaxy Z Fold 2 anmeldelse: Hva er nytt og funksjoner

I håp om å gjøre andre generasjon av Samsungs sammenleggbare telefon til en mer overbevisende enhet, har Samsung Galaxy Z Fold 2 gjort noen store forbedringer av det som kom før den.

For det første har Samsung oppdatert designen, den har blitt slankere med større skjermer. På omslaget er den brettede skjermen nå 6,2 tommer opp fra 4,6 tommer. Mens det som pleide å være en 7,3-tommers phablet-skjerm, nå er 7,6 tommer – en velkommen endring som gir deg mer visningseiendom å jobbe med. Andre store endringer inkluderer en 120Hz adaptiv oppdateringsfrekvens, et nytt kamerasystem inkludert to 10MP frontkameraer, en oppdatert prosessor og et forbedret hengsel. Et skritt ned fra forgjengeren er at Samsung Galaxy Z Fold 2 har halvert lagringsplassen fra 512 GB til 256 GB, men det er fortsatt ikke noe MicroSD-spor.

Samsung Galaxy Z Fold 2 anmeldelse: design og skjerm

(Bildekreditt: Future)

Den generelle utformingen av Samsung Galaxy Z Fold 2 føles som en klassisk Samsung-smarttelefon, bare tykkere. Måler 159,2 x 68,0 x 13,8 mm når den er brettet og veier 282 g, vil den definitivt legge til ganske mye bulk i lommen. Den lange, tynne 6,2-tommers skjermen på forsiden er mye større enn originalen, men likevel tok det litt å venne seg til. Å åpne den som en bok avslører en 7,6-tommers minitavle på innsiden. Det gir god plass på skjermen til å bruke komfortabelt til å åpne dokumenter, spille spill eller se videoer.

Samsung har løst skjøreproblemene med hengslet som var et stort problem i første generasjon, noe som gjør at det nå føles solid og relativt glatt. Det nye hengslet gjør at hovedskjermen kan brukes i en rekke forskjellige posisjoner. Du trenger ikke nødvendigvis å ha den helt flat, og den kan brukes i stil med en miniatyr-bærbar PC.

To fargevalg er tilgjengelige, en Mystic Bronze eller Mystic Black. Hvis du kjøper direkte gjennom Samsung, kan du også velge å tilpasse hengslet med metallisk sølv, blå, rød eller gull. Jeg så den mystiske fargen i bronse, men den ser realistisk ut mer rosa enn bronse. En kamera med tre linser sitter på baksiden av telefonen, den stikker ganske mye ut, noe som gjør den ganske ustabil å bruke på en flat overflate, enten den er brettet eller ikke. Det er også to hull-selfie-kameraer, ett på dekselet og et på den større skjermen inni.

(Bildekreditt: Future)

Hovedskjermen på 7,6 tommer er Dynamic AMOLED med en oppløsning på 2208 x 1768 piksler. Siden oppdateringshastigheten på 120Hz automatisk blir slått opp eller ned, avhengig av hvor krevende oppgaven er, hjelper dette også til å spare batterilevetiden. Alt fra å bla og sveipe til spill og skrive føltes silkeaktig og sømløs. I tillegg til at den leverer generell kvalitet med skarpe, skarpe detaljer og lyse farger. En synlig bulke der hengslet sitter, forstyrrer skjermen, og jeg syntes det kunne være irriterende når lyset fanger det i et spill eller når du streamer video. Til tross for det forventet jeg at hengslet ville være mye mer av et problem enn det var. Skjermen var lydhør overalt, og selv om du kanskje ikke vil bruke dette som erstatning for en større nettbrett eller bærbar datamaskin, vil det være bra å få litt arbeid på farten.

På frontdekselet er en 6,2-tommers Super AMOLED med en oppløsning på 816 x 1536 piksler og en 60Hz oppdateringsfrekvens, som er merkbart forskjellig i kvalitet fra hovedskjermen. Jeg brukte den oftere enn jeg forventet, men likevel ikke i nærheten av så mye som skjermen på innsiden. Det var praktisk for raske oppgaver som å svare på en melding eller sjekke tiden, fallet i oppløsning og oppdateringsfrekvens spilte egentlig ikke så mye i så måte. Den lange og tynne designen føltes mer trangt å bruke enn en vanlig smarttelefon, som nevnt tidligere er det fortsatt en massiv forbedring på den originale 4.6-tommers skjermen på Samsung Galaxy Z Fold.

For å låse opp håndsettet er det en fingeravtrykkssensor som også fungerer som av / på-knappen til høyre, under volumkontrollene. Dessverre fungerte det ikke alltid første gang, ofte med noen få forsøk og annen tommelfingerposisjon. For å lade telefonen er det en USB-C på bunnen av rammen på bakpanelet. Det er ingen 3,5 mm hodetelefonkontakt inkludert, og det er heller ikke et MicroSD-kortspor.

Samsung Galaxy Z Fold 2 anmeldelse: kameraer

(Bildekreditt: Future)

Kamerasystemet på Samsung Galaxy Z Fold 2 består av tre 12MP kameraer og to 10MP kameraer foran – slik at du kan ta en selfie eller videosamtale til en venn med telefonen foldet eller utfoldet.

La oss først snakke om bakkameraene. Å øke fargene i scenen er hva dette telefonkameraet gjør best, uansett lysforhold, kom bilder ut som lyse og levende. I nærheten av motivene klarte den å hente finere detaljer mens nattmodus gjorde en god nok jobb med å lette scenen. Det var imidlertid noen ulemper, dette var på ingen måte det beste kameraet du kan få på en smarttelefon. Noen ganger slet det med kontrasten mellom lyse og mørke områder, skudd manglet noen ganger noen detaljer, spesielt i ultrabred modus. Den har 2x optisk zoom og 10x digital zoom, noe som betydde at hvis du bare trengte å zoome inn, kom skudd ut bra, men ved 10x zoom så de kornete ut.

Bilde 1 av 6

Samsung Galaxy Z Fold 2 tar lyse bilder, men de mangler detaljer i forhold til flaggskiptelefoner. (Bildekreditt: Fremtid) Bilde 2 av 6

Den ultrabrede modusen passer mer inn i rammen. (Bildekreditt: Fremtid) Bilde 3 av 6

Det kan være bedre balanse mellom lyse og mørke områder. (Bildekreditt: Fremtid) Bilde 4 av 6

Fargene ser livlige ut på bildene til Samsung Galaxy Z Fold 2. (Bildekreditt: Fremtid) Bilde 5 av 6

Nattmodus gjør en god nok jobb med å lette scenen. (Bildekreditt: Fremtid) Bilde 6 av 6

Zoom er ganske kornete. (Bildekreditt: Future)

Frontkameraene gjør faktisk en veldig anstendig jobb, og produserer skarpe, smigrende selfies, spesielt med skjønnhetsmodus som er tilpasset dine egne preferanser. Et problem jeg fant var ikke i bildene som ble produsert av kameraene, det var å ta dem i utgangspunktet. På grunn av hvor tung telefonen er, var det vanskelig å holde den i riktig posisjon for å ta en selfie, enten den er brettet eller ikke.

Samsungs sammenleggbare telefoner gir deg noen ekstra kamerafunksjoner som du ikke ville fått andre steder. Ved å bruke kamera-appen på hovedskjermen, med telefonen halvbrettet, kan du se dine tidligere bilder på den nederste halvdelen og forhåndsvisningen av kameraet på den øverste halvdelen. Du kan sammenligne og forbedre bildene dine, noe som gir deg en mye bedre sjanse til å fange de beste snapene mulig. Det er også Dual Preview som viser kameraets visning på begge skjermene samtidig, slik at både motivet og fotografen kan se forhåndsvisning av bildet på en gang. Perfekt for å sørge for at posen din er helt riktig.

Samsung Galaxy Z Fold 2 anmeldelse: ytelse og batterilevetid

(Bildekreditt: Future)

Ved å bruke den toppmoderne Qualcomm Snapdragon 865 Plus-brikkesett, sammen med 12 GB RAM og 256 GB lagring, var Samsung Galaxy Z Fold 2 unektelig rask over en rekke forskjellige apper og spill, og uansett hvor mange som kjørte i bakgrunn med en gang.

Jeg la ikke merke til noen problemer med forsinkelse eller stamming, som bevist av Geekbench 5-poengene som var 966 i enkeltkjerne og 3 239 i flerkjerner, tilsvarende poeng til Samsung Galaxy Note 20 Ultra 5G, så det er trygt å si at det imponerte meg i det riket. Flaggskip som OnePlus 9 Pro og Samsung Galaxy S21 Ultra scoret marginalt høyere i disse testene. Imidlertid vil du ikke merke forskjellen på det høye nivået. Støtter 5G, vil du kunne benytte deg av raskest mulig internett hvis du bor i et område som støtter det også. Overraskende nok bruker ikke Samsung Galaxy Z Fold 2 den nyeste Wifi 6-teknologien.

Samsung hevder at 4500 mAh-batteriet vil vare i opptil 18 timer med videoavspilling. Jeg satte dette på prøve ved å kjøre en video lagret på telefonen i to timer med full lysstyrke, batteriet falt med 18%, noe som tyder på at det vil vare rundt 11 timer totalt. Det er en ganske gjennomsnittlig poengsum og definitivt under pari til denne prisen. Når det gjaldt å lade den opp igjen, nådde den i løpet av en time 67%, så det ville ta omtrent halvannen time å lade den helt opp fra tom, ikke det beste du kan få, men fremdeles ganske respektabelt.

Kjører på Android 11 med Samsungs OneUI 3.1, det ser like pent og rent ut som vi har forventet fra Samsung. Unikt for foldetelefonene deres er Flex-modus som omorganiserer skjermoppsettene for å hjelpe deg med å få mest mulig ut av hovedskjermen, og ofte setter innholdet i app-appen på den øverste halvdelen og innstillingene eller tastaturet nederst. Selv om det i stor grad er begrenset til Samsung-apper som kamera og videosamtale, støttes også Google Duo og YouTube.

Samsung Galaxy Z Fold 2 anmeldelse: dom

(Bildekreditt: Samsung)

Så hvis du vurderer å plaske på en sammenleggbar telefon som forvandles til en nettbrett, slik ting ser ut, kan du bokstavelig talt ikke bli bedre enn Samsung Galaxy Z Fold 2. Jeg sier ikke at det ikke er rom for forbedring, for der absolutt er det. Faktisk er det noen få områder som kan gjøre mye bedre, de to viktigste er batteriets levetid og kamerasystem, som begge ikke er så gode som du forventer av en smarttelefon til denne prisen.

Imidlertid, ved å sammenligne denne telefonen med det som kom før den, har Samsung gjort noen store sprang som gjør dette til et håndsett som faktisk er verdt å ha. Med større, mer imponerende skjermer, et solidere hengsel og en forbedret prosessor, kan Samsung Galaxy Z Fold 2 sannsynligvis brukes til mer enn bare litt surfing. Det kommer ikke til å erstatte bærbare datamaskiner og større nettbrett når som helst, men for de som trenger en enhet for å jobbe eller spille på farten, vil det være et fantastisk valg. Gleder meg til å se hva som er neste Samsung!

Samsung Galaxy Z Fold 2 anmeldelse: vurder også

Hvis det er et kraftverk Android-smarttelefon du er ute etter, bør du vurdere Samsung Galaxy Note 20 Ultra som har et kraftig brikkesett, 5G og S Pen-støtte. Det har kanskje ikke en skjerm med nettbrettstørrelse, men den er fortsatt ganske stor på 6,9 tommer. Ta en titt på de beste Samsung-telefonene for andre lignende enheter som gir strøm, batterilevetid og kamerasystem.