HomeAnmeldelserMobiltelefonerGoogle Pixel 4a 5G anmeldelse: Den perfekt balanserte Pixel i 2020

Google Pixel 4a 5G anmeldelse: Den perfekt balanserte Pixel i 2020

Pixel 4a 5G oppsummerer det rare året det har vært for Google Pixel-serien – dette er en telefon halvveis mellom Pixel 4a og Pixel 5, og det føles som om Google kunne ha droppet minst en av de tre for enkelhets skyld. Men er det den rette telefonen for deg?

Det er billigere enn Pixel 5, samtidig som det tilbyr mange samme spesifikasjoner – inkludert det bakre kameraet og prosessoren som kjører alt, som er Snapdragon 765G. På den annen side kan Pixel 4a gi deg alt du trenger for enda mindre penger.

• Vi har listet de beste telefonene på markedet
  • Sjekk ut de beste Android-telefonene akkurat nå

Her skisserer vi styrker og svakheter ved Google Pixel 4a 5G i vår fulle gjennomgang, og dekker alt fra batterilevetid til kamerakvalitet. Når du er ferdig med å lese, bør du ha en solid ide om hvordan Pixel 4a 5G stabler opp mot konkurrentene.

Det er faktisk en flott tid å kjøpe en ny smarttelefon, med så mange utmerkede håndsett nå tilgjengelig til mellomstore priser – fra OnePlus Nord til Samsung Galaxy S20 FE. Google Pixel 4a 5G er definitivt i stand til å holde seg selv, som vi vil forklare nedenfor.

Google Pixel 4a 5G anmeldelse: pris og tilgjengelighet

Google Pixel 4a 5G er for øyeblikket mangelvare, og Google Store gir deg bare muligheten til å bli med på en venteliste for å motta den. Når telefonen er tilgjengelig bredere – og mange tredjepartsutsalg tilbyr det – betaler du £ 499 for det i Storbritannia og $ 499 i USA. For de fleste er Just Black det eneste fargevalget – du får ikke den kule Sorta Sage-varianten du gjør med Pixel 5 – men det er en hvit utgave som er eksklusiv for Verizon i USA.

Google Pixel 4a 5G anmeldelse: design og skjerm

(Bildekreditt: Future)

Pixel 4a 5G er den største Pixel Google har presset ut i år, med en 6,2-tommers OLED-skjerm som kjører med en oppløsning på 1080 x 2340 piksler. Oppdateringsfrekvensen er en standard 60Hz i stedet for 90Hz som er tilgjengelig på Pixel 5, men det er helt greit – for våre øyne ser skjermen lyst, skarpt og klart ut, bare avbrutt av et enkelt hull med selfie-kamerahakk.

Enten du ser på filmer, blar gjennom nettsider eller spiller spill, kan skjermen tåle kontroll. Som med alle andre aspekter av telefonen, må du veie opp kvaliteten mot prisen, og vi tror at håndsettet kommer på toppen i de fleste kategorier. Rammene rundt sidene av telefonen er fine og tynne, med fingeravtrykkssensoren på baksiden der det er veldig lett å få tilgang til.

Chassiset som helhet er helt plastisk og ganske vanlig, men det føles ikke billig – som Pixel før det, er Pixel 4a 5G solid satt sammen uten å være på noen måte prangende. Det kommer ikke til å snu hodet og fange øyne på samme måte som en OnePlus- eller Samsung-telefon, men det er hyggelig nok å se på, og det føles som om det kommer til å vare (selv om det ikke er IP68-vanntetting her).

Tilkobling leveres av USB-C, som du forventer, og det er også en 3,5 mm hodetelefonkontakt her – på ingen måte gitt på smarttelefoner i 2020, så dette er kanskje en telefon som er verdt å veie opp hvis du vil fortsette å bruke dine eksisterende kablede hodetelefoner. Pixel 4a 5G er uspektakulær, men stille kompetent når det gjelder design og skjerm.

• Våre valg for de beste spilltelefonene

Google Pixel 4a 5G anmeldelse: kamera og batteri

(Bildekreditt: Future)

Google Pixel 4a 5G leveres med den samme 12,2MP brede og 16MP ultrabrede bakre kameraoppsettet som Pixel 5, og det er ikke mye endring fra Pixel 4 heller – bortsett fra at den ultrabrede linsen erstatter en teleobjektiv. Det er bra for å passe mer inn i en scene, men ikke så bra når du prøver å zoome inn på noe, selv om Googles pikselstrekningsalgoritmer fungerer ganske bra når det gjelder digital zoom.

Som på tidligere piksler er kamerakvaliteten på topp – disse telefonene er virkelig blant de beste til å ta godt balanserte, skarpe, detaljerte bilder hver gang, og Pixel 4a 5G fortsetter tradisjonen. I en rekke lysforhold og med en rekke motiver, vil telefonen ta bilder som er levende og skarpe.

Bilde 1 av 12

Pixel 4a 5G har et av de beste kameraene i denne prisklassen. (Bildekreditt: Fremtid) Bilde 2 av 12

Den har ikke telezoom – men 2x digital zoom fungerer bra nok. (Bildekreditt: Fremtid) Bilde 3 av 12

De fleste bilder kommer ut som detaljerte og skarpe. (Bildekreditt: Fremtid) Bilde 4 av 12

Pixel 4a 5G takler mørke og lyse detaljer veldig bra. (Bildekreditt: Future) Bilde 5 av 12

Det er vanskelig å klage med resultatene fra 12,2MP + 16MP bakre kamera. (Bildekreditt: Fremtid) Bilde 6 av 12

Den ultrabrede linsen gir deg muligheten til å passe mer inn i et skudd. (Bildekreditt: Fremtid) Bilde 7 av 12

Lukkerhastighet og fargenøyaktighet er begge imponerende. (Bildekreditt: Fremtid) Bilde 8 av 12

Så langt som å peke og skyte, er Pixel 4a 5G vanskelig å slå. (Bildekreditt: Fremtid) Bilde 9 av 12

Kameraet er nesten identisk med det på Pixel 5. (Bildekreditt: Future) Bilde 10 av 12

Som vanlig er Pixel Night Sight-modus imponerende. (Bildekreditt: Fremtid) Bilde 11 av 12

Telefonen kan plukke ut mange detaljer i mørket. (Bildekreditt: Fremtid) Bilde 12 av 12

Selv uten Night Sight klarer Pixel 4a 5G seg godt i dårlige lysforhold. (Bildekreditt: Future)

Mye har blitt skrevet om Googles Night Sight-teknologi, og bildebehandlingen kan gjøre underverker med mørke scener om du kan holde telefonen stødig i et par sekunder – så mye at den kan fange stjernene hvis forholdene er riktige. Selv om bilder i svakt lys noen ganger ser unaturlige ut, er det ikke mange bedre telefonkameraer som plukker ut detaljer i mørket (selv uten Night Sight aktivert, faktisk).

Etter to timer med videostreaming med maksimal lysstyrke, falt batterinivået 24 prosent fra maksimum, noe som er et anstendig resultat. Den daglige bruken var enda bedre, med telefonens 3,885 mAh-batteri som holdt ladingen godt i løpet av 24 timer – du kan bare strekke til to dager med Pixel 4a 5G, hvis du er forsiktig med hvordan du bruker den, og aktiver Androids batterisparealternativer.

• Detaljer om den splitter nye iPhone 12-serien

Google Pixel 4a 5G anmeldelse: andre spesifikasjoner og funksjoner

(Bildekreditt: Google)

Google Pixel 4a 5G har den samme Snapdragon 765G-prosessoren som Pixel 5, men den samme 6 GB RAM og 128 GB lagringskombinasjon som Pixel 4a. Hva det betyr i daglig bruk er en nippy, 5G-aktivert telefon som ikke utviste noe lag eller stamming i vår tid med den. Du vil kanskje legge merke til noen ekstra millisekunder med ladetid på de mest krevende appene og spillene sammenlignet med markedets best ytende telefoner, men vi tror Snapdragon 765G er et rimelig valg her.

Det er for øvrig det samme brikkesettet som driver OnePlus Nord. I Geekbench 5-testene våre fikk Pixel 4a 5G 572 for single-core, 1522 for multi-core og 1002 for OpenCL – om hva du forventer for en telefon med disse komponentene pakket inne i den. De aller øverste telefonene i 2020 kommer til å vare lenger før de bremser, men igjen koster de mye mer. og vi tror dette håndsettet vil være mer enn i stand til å ta alt du kan kaste på det.

Pixel 4a 5G leveres med Android 11 installert, og dette er en Pixel-telefon, og du er garantert den første i køen for Android-oppdateringer de neste årene. Den rene, ryddige versjonen av Android som Google bruker, er en av de beste grunnene til å kjøpe en Pixel – Google Assistant-integrasjonen er uten sidestykke, og du får noen fine appeksklusiver også, som Recorder-appen som kan gjøre talt lyd til digital tekst i sanntid.

Google har installert et par stereohøyttalere inne i Pixel 4a 5G, og selv om disse ikke er mer enn tilfredsstillende, kan de nå et rimelig volumnivå uten forvrengning. Vi vil gjerne høre på podcaster ved hjelp av høyttalerne, og de er også fine for dialogen i filmer og show. De er ikke så bra for å pumpe ut sangene dine fra YouTube Music, men da ville du ikke forvente at de skulle være det.

• Oppdag de beste små telefonene for deg

Google Pixel 4a 5G anmeldelse: pris og dom

(Bildekreditt: Google)

Med Google Pixel 4a 5G får du den samme prosessoren og det samme utmerkede kameraet som Pixel 5, pluss en større skjerm – alt til en betydelig lavere pris. Det er ganske tiltalende, uansett hvordan du ser på det. Med 5G ombord, samt Android 11 som kjører showet, kan vi enkelt se hvordan Pixel 4a 5G ville være den valgte Pixel for mange smarttelefonkjøpere i år.

Det er ikke så mye RAM her som det er inni Pixel 5, og det er ingen trådløs lading eller full vannmotstand, og skjermen holder seg med en 60Hz oppdateringsfrekvens i stedet for 90Hz. Du får heller ikke den premium metall- og glassfinishen på Pixel 5. Er disse kompromissene verdt prisforskjellen? Vel, det er virkelig opp til deg – det kommer an på hva du vil ha fra din neste telefon og hvor mye du er villig til å bruke.

Å ta de andre 2020-pikslene ut av ligningen, Google Pixel 4a 5G er en veldig tiltalende mellomtelefon som holder seg mot sterk konkurranse fra Apple, Samsung, OnePlus, Motorola, Nokia, Xiaomi og andre. Hvis du skal gå til Google-telefonen, vil det være på grunn av kvaliteten på kameraet og kvaliteten på Android-programvaren (pluss de raske oppdateringene i fremtiden).

Google vet at det ikke setter noen referanseposter med Google Pixel 4a, og de er klar over kompromissene som det gjør med telefonen – det håper bare at prisen betyr at det er fristende nok for mange mennesker å gå for. Selv med en sterk liste over konkurrenter, er det mye å like om den midtre Pixel i 2020.